
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a publicat pe 2 martie, Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiții „Autostrada Sibiu – Făgăraș“, județele Sibiu și Brașov. Astfel, a fost parcurs un pas important în vederea lansării licitației pentru proiectarea și execuția celor 68 de kilometri de autostradă.
Suprafață totală a terenului care se estimează a fi ocupată de lucrările Autostrăzii Sibiu – Făgăraș“, în județele Sibiu și Brașov propusă pentru promovare, este de 803 ha, aparținând atât proprietății domeniului public național și local cât și persoanelor fizice și juridice.
Traseul autostrăzii este amplasat pe raza administrativă a localităților: Avrig, Tălmaciu, Boița, Turnu Roșu, Racovița, Porumbacu de Jos, Cârța, Arpașu de Jos din județul Sibiu și a localităților: Făgăraș, Mândra, Beclean, Recea, Voila, Drăguș, Viștea, Ucea din județul Brașov.
Soluțiile tehnice adoptate au la bază normele, normativele în vigoare, investigațiile și studiile de teren topografice, geotehnice, hidrologice și hidraulice, studiul de trafic, determinări de laborator și calcule de dimensionare specifice.
Traseul are lungimea de 68,05 km, și este împărțit în 4 tronsoane: tronsonul 1, în lungime de 14,253 km- Boița- Avrig-Mârșa; tronsonul 2, cu o lungime de 19,922 km – Avrig- Mârșa- Arpașu de Jos; tronsonul 3, în lungime de 17,610 km – Arpașu de Jos– Sâmbăta de Sus;tronsonul 4, cu lungimea de 16,265 km – Sâmbăta de Sus– Municipiul Făgăraș.
Valoarea totală a investiției se ridică la 8,4 miliarde de lei inclusiv TVA, din care costul construcției reprezintă 7,1 miliarde de lei inclusiv TVA.
Pe 7 februarie 2022, Agenția pentru Protecția Mediului Sibiu a emis acord de mediu pentru Autostrada Sibiu – Făgăraș. Lungimea totală a traseului va fi de 68,05 kilometri, împărțită în patru tronsoane. De asemenea, noua șosea de mare viteză va fi conectată la DN1 cu un drum de legătură de 5,65 kilometri.
Traseul Autostrăzii Sibiu- Făgăraș este descris în detaliu mai jos:
Tronson 1: Boița (Autostrada Sibiu-Pitești)) – Avrig – Mârșa ( DJ105G)
Autostrada Sibiu-Făgăraș se desprinde din Autostrada Sibiu-Pitești printr-un nod de mare viteză – nod de tip A proiectat să asigure viteza minimă de 80 km/h în dreptul localității Boița.
Traseul subtraversează Autostrada Sibiu-Pitești la km 0+620, supratraversează drumul național DN7 la km 1+230 și își schimbă direcția către Nordul țării traversând dealurile Vârful Măgurii și La Cetate. Apoi, axa în plan își schimbă direcția spre estul țării supratraversând râul Cibin la km 4+940 și râul Olt la km 5+440. La km 5+193 traseul Autostrăzii Sibiu-Făgăraș interferează cu drumul județean DJ 105N. La km 6+027 traseul supratraversează magistrala CFR 203, Turnu Roșu – Sibiu – Copșa Mică, iar la km 6+174 supratraversează drumul comunal DC 60. Axa în plan își schimbă direcția spre Nordul țării și se intersectează cu drumul comunal DC 59 la km 7+804, cu Pârâul Sebeșul de Sus și Pârâul Moașa, pe care-l supratraversează la km 7+643, respectiv la km 8+143, interferează cu drumul județean DJ 105 G la km 9+200. Autostrada supratraversează magistrala CFR 205, Brașov – Podu Olt, la km 10+048 ocolind localitatea Racoviță prin vestul acesteia și își schimbă direcția de mers spre estul țării, supratraversând Pârâul Mârșa, la km 13+333, și magistrala CFR 208, Avrig – Mârșa, la km 13+593.
La km 14+253 axa în plan a autostrăzii se intersectează cu drumul județean DJ 105G. Pentru asigurarea legăturii rutiere a autostrăzii cu drumul județean este propus un nod rutier de tip B, la km 14+120. Pe acest tronson au fost prevăzute două Spații de servicii tip S3, la km 8+550 pe sensul de mers dinspre Sibiu spre Făgăraș și la km 8+550 pe sensul de mers dinspre Făgăraș spre Sibiu.
Lungimea Tronsonului 1 este de 14,253 km, și se desfașoară între km 0+000 – km 14+253.
Tronsonul 2 – Avrig/Mârșa (DJ 105G) – Arpașu de Jos (DN 1)
Tronsonul al doilea începe de la intersecția cu drumul județean DJ 105G. Axa în plan trece printre localitățile Avrig și Mârșa, îndreptându-se spre Dealul Cutelor, spre Valea Dincota (km 16+830) și supratraversează Râul Avrig la km 18+233 și drumul județean DJ 105F la km 18+225. Axa în plan interferează cu linia electrică aeriană LEA 400 kv la km 21+883, la o distanță de aproximativ 173 m de stâlpul din stânga kilometrajului proiectat și la o distanță de aproximativ 248 m de stâlpul din dreapta kilometrajului proiectat. Traseul își continuă drumul printre localitățile Porumbacu de Jos și Porumbacu de Sus intersectându-se cu drumul județean DJ 105J la km 23+203. Dealul Cărbunăriei este traversat prin Nord pe la poalele dealului. Autostrada Sibiu-Făgăraș supratraversează drumul comunal DC 50, la km 26+376 și drumul național DN1 la km 26+807, continuându-și traseul prin nordul localității Scoreiu. Traseul interferează râul Opat, la km 30+567, și afluenții acestuia, afluent Opat 1, la km 30+105, și afluent Opat 2, la km 30+410, cu râul Laiță (Bâlea) la km 32+040 și ocolește localitatea Cârța prin sudul acesteia. Se intersectează cu drumul județean DJ 105D la km 33+159 și cu drumul național DN1 la km 34+175.
La intersecția cu drumul național DN 1 este prevăzut un nod rutier de tip B.
Între km 27+650 și km 27+950, ampriza Autostrăzii Sibiu-Făgăraș, conform Ordonanței de Urgență nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, Capitolul IV, Art.29. (4), intră în zona de protecție a infrastructurii feroviare a magistralei CFR 205, Brașov – Podul Olt.
Lungimea Tronsonului 2 este de 19.922 km și se desfășoară între km 14+253 – km 34+175.
Tronsonul 3 – Arpașu de Jos (DN 1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105 B)
Tronsonul al treilea începe de la intersecția traseului cu drumul național DN1. Axa în plan a Autostrăzii Sibiu – Făgăraș merge spre direcția de Est, ocolind localitatea Arpașu de Sus prin sudul acesteia și se intersectează la km 35+278 cu drumul comunal DC 48 și la km 35+741 cu drumul județean DJ 105H. Traseul interferează cu Valea Gostaia Seacă și cu Valea Gostaia, supratraversează Pârâul Ghirlotel și ocolește localitatea Ucea de Sus prin nordul acesteia. La km 40+874 axa în plan se intersectează cu drumul comunal DC 83 și la km 41+314 se intersectează cu drumul județean DJ 105C. Axa proiectată supratraversează magistrala CFR 225, Ucea – Victoria, la km 41+900, Valea Corbilor și Valea lui Ban. Axa în plan își păstrează orientarea spre estul țării printre localitățile Viștea de Jos și Vistea de Sus. La km 44+943 și km 45+963 traseul interferează cu drumurile județene DJ 103D și DJ 102. Traseul ocolește localitatea Drăguș prin nordul acesteia intersectându-se cu drumul comunal DC 76 la km 48+678. Traseul trece pe la marginea sudică a Pădurii Dumbrăvii, prin dealul Giodului și se intersectează cu drumul județean DJ 105B la km 51+780.
La intersecția cu drumul județean DJ 105B este prevăzut un nod rutier de tip B.
Lungimea Tronsonului 3 este de 17.610 km și se desfășoară între km 34+175 – km 51+785.
Tronsonul 4 – Sâmbăta de Sus (DJ 105 B) – Municipiul Făgăraș și drum de legătură cu DN 1
Tronsonul al patrulea începe la intersecția Autostrăzii Sibiu-Făgăraș cu drumul județean DJ 105 B. Traseul supratraversează Valea Dejban, Vîlcică Voivodeni, Părăul Breaza, trece printre localitățile Voila și Voivodeni și se intersectează cu drumul județean DJ 103F. Axa în plan traversează Dealul Bungetului, Valea Ovesii și Dealul Uliului, supratraversează Pârâul Morții, la km 57+276 și ocolește localitatea Dridif prin sudul acesteia, iar localitatea Luta prin nordul acesteia. Traseul supratraversează Pârâul Netotul și drumul comunal DC 75, la km 59+213 respectiv la km 59+357. Axa în plan își schimbă direcția spre SE, supratraversează Pârâul Săvăstreni la km 62+026, ocolește localitatea Hurez prin sudul acesteia, se intersectează cu drumul comunal DC 71 la km 63+153 și cu drumul județean DJ 104C la km 63+986. Zona industrială Nitramonia din Municipiul Făgăraș este ocolită prin sudul acesteia, iar localitatea Ileni este ocolită de traseul autostrăzii prin nordul acesteia.
La intersecția cu drumul județean DJ 104B este prevăzut un nod rutier de tip B, la km 67+280.
Lungimea Tronsonului 4 este de 16.265 km și se desfășoară între km 51+785 – km 68+050.
Drumul de legătură între Autostrada Sibiu-Făgăraș și drumul național DN1 se desprinde printr-un Nod Rutier de tip B. Axa în plan a drumului de legătură merge spre direcția Nord, pe amplasamentul drumului județean DJ 104B, până la km 1+250.
Traseul trece printre localitatea Râușor și Municipiul Făgăraș și se intersectează cu drumul județean DJ 107D la km 2+600. Amenajarea intersecției dintre Drumul de legătură și drumul județean DJ 107D este printr-un sens giratoriu. Acest sens giratoriu facilitează accesul rapid pe și dinspre autostradă spre zona industrială Nitramonia a Municipiului Făgăraș. Traseul continuă pe direcția Nord, supratraversează Calea Ferată CF 200 la km 4+200 și se termină în drumul național DN1 printr-un nod rutier de tip trompetă. Lungimea Drumului de legătură este de 5.65 km și se desfășoară între km 0+000 – km 5+650.
Profilul longitudinal
Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiții „Autostrada Sibiu – Făgăraș“, județele Sibiu și Brașov, poate fi consultat AICI