Prin adoptarea, la sfârșitul lunii aprilie, a unor norme privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, Parlamentul European (PE) a stabilit o serie de noi reguli care să ofere o protecție mai bună călătorilor ce se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări. Mai exact, cetățenii Uniunii Europene (UE), deci și românii, vor putea alege, în cazul unor întârzieri mari a trenurilor, rambursarea banilor plătiți pe bilet, continuarea călătoriei sau redirecționarea gratuită și în condiții comparabile. Noile reguli se vor aplica atât călătoriilor naționale, cât și celor internaționale din spațiul UE. Regulamentul adoptat acum de PE se va aplica direct și în țara noastră, fără să fie necesară transpunerea lui prin lege sau ordonanță.
Mai exact, noile reguli stabilesc că, în caz de întârzieri sau anulări, cei ce călătoresc cu trenul, fie în țară, fie în spațiul UE, vor fi redirecționați și vor primi ajutor din partea transportatorilor feroviari.
Astfel, dacă trenul va întârzia mai mult de o oră, pasagerii vor avea posibilitatea de a alege “fie rambursarea integrală a costului biletului lor, fie continuarea călătoriei, fie redirecționarea în condiții comparabile, dar fără a suporta costuri suplimentare”, după cum scrie în comunicatul PE.
În plus, dacă operatorul de transport feroviar nu le comunică opțiunile de redirecționare în cel mult 100 de minute de la ora de plecare prevăzută inițial, călătorii vor putea să-și organizeze singuri călătoria pe o rută diferită și să ceară rambursarea banilor plătiți pe noul bilet.
Interesant este că transportatorii vor fi obligați să redirecționeze pasagerii chiar și în caz de forță majoră, astfel ei nu vor putea invoca această situație pentru a nu-și îndeplini noua obligație. Totodată, dacă se impune, transportatorii feroviari vor trebui să ofere pasagerilor afectați de întârzieri sau anulări de trenuri hrană și băuturi răcoritoare, dar și rambursarea cheltuielilor de cazare.
Normele adoptate acum de eurodeputați clarifică și situațiile în care transportatorii pe calea ferată sunt scutiți de la plata despăgubirilor pentru întârzieri sau anulări (cazurile de forță majoră). Astfel, “pe lângă condițiile meteorologice extreme și dezastrele naturale majore, noile norme includ acum crizele majore de sănătate publică sau atacurile teroriste”, mai transmite PE.
Totuși, grevele personalului feroviar nu vor putea fi considerate caz de forță majoră, așadar, în cazul acestora, transportatorii vor trebui să plătească despăgubiri dacă apar întârzieri sau anulări ale trenurilor.
Pe lângă toate schimbările de mai sus, noile norme privind transportul feroviar la nivel european vor permite călătorilor cu mobilitate redusă să beneficieze de mai multă flexibilitate la organizarea călătoriei (anunțarea cu doar 24 de ore în avans a călătoriei, nu cu 48, cum e acum, și gratuitate pentru însoțitor).
Apoi, o altă măsură ce va fi obligatorie pentru operatorii de transport pe calea ferată va fi dotarea trenurilor cu locuri și rastele rezervate bicicletelor, cel puțin patru locuri în fiecare tren.
Noile reguli se vor aplica începând din 2023, dar, în cazul obligațiilor privind locurile pentru biciclete, termenul de aplicare se prelungește cu doi ani (se vor aplica din 2025). De principiu, aceste noi reguli se vor aplica tuturor călătoriilor și serviciilor feroviare internaționale și naționale din UE, dar, în cazul serviciilor feroviare naționale, statele comunitare vor putea să amâne, pentru o perioadă limitată de timp, aplicarea lor.
sursa:avocatnet.ro
Acasă Economic-Social Reguli noi pentru transportul feroviar. Pentru întârzieri ale trenurilor puteți primi banii...