Puiul românesc face ravagii în Occident

0
42
http://webmobile.xdev.ro/fagarastv/player.html

Dacă pe piaţa locală nu mai sunt multe de inventat, ieşi la export. Aceasta pare să fie strategia pentru al treilea an de criză a producătorului de carne de pui Agricola Bacău.

Creşterea exporturilor este pentru anul 2011 focusul principal al companiei Agricola Bacău – cu vânzări de circa 98 de milioane de euro anul trecut –, una dintre cele mai mari companii producătoare de carne de pui, preparate şi semipreparate din România. Iar după cum arată cifrele în septembrie, Agricola Bacău pare să‑şi fi atins acest scop.

MIZA PE EXPORT. „În volum, exporturile au crescut în primele opt luni din 2011 cu 76% faţă de perioada similară a anului precedent“, susţine Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău. Astfel, 22% din producţia de carne de pasăre a companiei pleacă la export, faţă de circa 12% anul trecut şi sub 10 procente în anii precedenţi. Ieşirea la export are logica sa, dacă este să luăm în considerare faptul că piaţa locală nu mai oferă oportunităţile de la începutul anilor 2000.

„Ne interesează foarte mult, în continuare, piaţa internă, însă cea mai importantă caracteristică a consumului în 2011 rămâne prudenţa, iar în ceea ce priveşte carnea de pasăre estimez că nivelul consumului va fi staţionar“, spune acum Grigore Horoi, când mai sunt mai puţin de patru luni până la sfârşitul anului. „Prin urmare, creştem cantităţile de carne la export“, continuă acesta, iar ca particularitate adaugă faptul că a schimbat şi gama de produse pentru export.

Rezultatul este creşterea cu 219% în valoare a produselor exportate în primele opt luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. „Această creştere valorică semnificativă a fost determinată în principal de creşterea proporţiei de carne refrigerată livrată pe pieţele externe“, explică Horoi. Concret, în 2011 60% din totalul cărnii exportate a fost refrigerată, faţă de 20% în anii trecuţi, iar principalele sortimente livrate pe pieţele externe sunt piept de pui, file din piept de pui şi pui grill.

Cele mai importante ţări în care exportă Agricola Bacău sunt Germania, Olanda, Franţa şi Grecia. O atenţie specială o acordă pieţei britanice, o piaţă despre care reprezentanţii Agricola Bacău cred că poate fi mult mai bine exploatată decât acum. „Ne interesează piaţa Marii Britanii în special, unde deja am livrat prima tranşă de produse de tip ready‑meal. Intenţionăm, de asemenea, să exportăm salamuri crude uscate“, a mai spus Grigore Horoi.

Şi liderul pieţei locale a cărnii de pui, Transavia Alba Iulia, cu vânzări de circa 100,5 milioane de euro anul trecut, a pariat pe export în ultimii ani. Este drept că nu chiar atât de mult ca şi competitorii de la Bacău – în 2010 circa 10% din cifra de afaceri a companiei Transavia a fost realizată prin vânzări externe. Înplus, liderul pieţei s‑a axat pe lumea arabă, Africa şi Asia în ceea ce priveşte exporturile, şi mai puţin Europa.

LUPTA PENTRU COTA DE PIAŢĂ. 
Însă exportul reprezintă nici măcar un sfert din vânzările Agricola Bacău, motiv pentru care piaţa locală nu poate fi deloc neglijată de reprezentanţii companiei. În plină criză băcăuanii au ieşit pe piaţă cu produse noi, „inovative“, cum îi place lui Grigore Horoi să spună, care au ciupit procent după procent din cota de piaţă pe fiecare segment în parte.

În 2010, Agricola Bacău deţinea 14% din piaţa cărnii de pui, era lider cu 19% din piaţa de semipreparate şi produse de tip ready‑meal, iar Salamul de Sibiu Agricola Bacău a fost lider în total segment Salam de Sibiu comercializat în România, cu 42% cotă de piaţă valorică în ianuarie 2011. „Dacă anul trecut am comercializat în total puţin peste 26.000 tone carne de pasăre, în 2011 estimăm că vom vinde peste 31.000 de tone“, afirmă preşedintele Agricola Bacău – iar o parte din creştere va veni chiar din câştigarea de cotă de piaţă.

Ca o paranteză, din vânzările totale de 98 milioane de euro realizate anul trecut de compania băcăuană, 66,2 milioane au fost realizate numai din vânzarea de carne de pui, diferenţa reprezentând‑o semipreparatele, produsele tip ready‑meal din carne şi vegetale şi salamuri crude uscate.

Sursa: money.ro

LĂSAȚI UN MESAJ