În data de 20 septembrie 2021, se împlinesc 47 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului, drumul la care au muncit peste 50.000 de oameni.
Transfăgărășan este drumul printre munții Făgărașului, ce începe din localitatea Cârțișoara, județul Sibiu și se termină în apropierea localității Bascov, județul Argeș.
Cu o lungime de aproximativ 152 Km, parte a DN 7 C, drumul face legătura între cele două provincii istorice Muntenia și Transilvania. Timp de patru ani, între 1970 și 1974, militari și civili s-au luptat cu natura pentru construirea a ceea ce a devenit șoseaua circulabilă aflată la cea mai înaltă altitudine din România, 2.042 m, inaugurată oficial pe 20 septembrie 1974. Ulterior Transalpina, drum inaugurat în 1939 de Regele Carol al-II-lea a devenit șoseaua circulabilă aflată la cea mai înaltă altitudine, 2145 m la Pasul Urdele, după ce a fost reabilitată în anii 2000.
În 1968, după invadarea Cehoslovaciei, Nicolae Ceaușescu și-a dorit realizarea unui drum strategic, care să lege Muntenia de Ardeal. Astfel, specialiștii au fost trimiși să studieze la fața locului posibilitatea construirii unei căi de acces care să taie Munții Mehedinți și pe cei ai Cernei, astfel încât, în cazul unui atac, armata să aibă mai multe variante de a ajunge în Transilvania. După câteva luni, în 1969, planurile s-au schimbat și a apărut ideea unui drum peste Munții Făgăraș, un drum național cu două benzi.
Lucrările au demarat în decembrie 1969, din ambele capete de la sud, geniștii din cadrul Regimentului 1 Râmnicu Vâlcea, iar de la nord cei de la Regimentului 52 Alba Iulia. Acestora li s-au alăturat lucrători civili atrași in special de salariu destul de consistent pe vremea aceea, de aproximativ 6000 de lei. Pe 10 martie 1970, soldatul Gheorghe Epure a deschis, cu escavatorul, drumul pentru punctul de plecare al Transfăgărășanului.
În anul 1971, Ceaușescu a schimbat planurile si drumul a devenit un drum național cu doua benzi, iar zona munților Făgăraș ar fi trebuit sa devina o stațiune a sporturilor de iarna cu peste 100 km de pârtii de schi , pârtii de bob, patinoare si hoteluri.
Proiectul s-a împotmolit din cauza lipsei de fonduri sau îndreptarea acestora către alte lucrări considerate la acel timp de strictă necesitate .
Lucrările trebuiau finalizate în 1973, dar condițiile meteo nefavorabile și greutate traseului au amânat finalizare cu 1 an. Drumul a fost finalizat pe 20 septembrie 1974, la inaugurare fiind prezent și Nicolae Ceaușescu. Inițial, ruta alpină avea să poarte numele său, dar acesta a refuzat și astfel numele acesteia a devenit Transfăgărășan.
A urmat asfaltarea drumului, care a durat 4 ani, ruta de azi așa cum o știm noi fiind finalizată în anul 1980. Construcția drumului a cerut și jertfe omenești atât din partea militarilor, cât și a civililor. Datele oficiale vorbesc despre 40 de oameni care și-au dat viața pentru construirea Transfăgărășanului.
Transfăgărășanul prin măreția și frumusețea sa a antrenat o puternică dezvoltare economică a zonei. Din această perspectivă turistică, locurile mai dezvoltate sunt și cele mai cunoscute, precum barajul și lacul Vidraru, Bâlea Lac, Bâlea Cascadă, Cumpăna, Valea cu Pești sau mai nou stațiunea Molivisu. În aceste puncte s-au construit numeroase hoteluri, cabane și pensiuni. Transfăgărășanul rămâne unul dintre cele mai spectaculoase drumuri montane, atât din țara noastră, cât și din lume.
Sursa:r3media.ro
Acasă Economic-Social La 20 septembrie sărbătorim unul dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din...