În Șercaia și Sinca programul de cadastrare gratuită s-a încheiat!

0
373
http://webmobile.xdev.ro/fagarastv/player.html

Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Braşov a anunţat marţi, 12 martie, că va încheia contracte de finanţare a lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor pe sectoare cadastrale cu 24 de unităţi administrativ-teritoriale din judeţul Braşov, din cele 35 eligibile. Valoarea totală a contractelor pentru cele 24 de primării este de 3.840.000 de lei, iar lucrările de cadastru general sunt gratuite pentru cetăţeni şi se desfăşoară în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară (PNCCF).
„Pentru a beneficia de fondurile alocate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, primăriile care vor semna contracte de finanţare cu OCPI Braşov trebuie să găsească prestatori în termen de 60 zile de la data semnării contractului de finanţare. În cadrul acestei etape de finanţare, a zecea, fiecare unitate administrativ teritorială eligibilă poate primi până la 160.000 de lei pentru înregistrarea proprietăţilor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară”, a declarat reprezentantul OCPI Braşov, Valentin Grapă, pentru bzb.ro.
Acesta a precizat că în prezent, dintre cele 58 de unităţi administrativ – teritoriale din judeţul Braşov, au fost cadastrate în proporţie 100% trei comune, respectiv Crizbav, Şinca şi Şercaia. Comuna Voila este cadastrată parţial, iar în alte 43 de localităţi se desfăşoară lucrări de înregistrare sistematică a imobilelor în cadrul PNCCF.
Programului Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF) a demarat la sfârșitul anului 2015 și era programat să se încheie la finalul lui 2023, dată până la care autoritățile intenționau să cadastreze gratuit toate imobilele care nu sunt prinse în prezent în evidențele oficiale. Prin HG 836/2022 aprobat de Guvern, autoritățile au prelungit PNCCF “până la finalizarea înregistrării sistematice la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, respectiv comună, oraş şi sectoarele municipiului Bucureşti”.
PNCCF este finanțat din veniturile proprii ale Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și din fonduri externe nerambursabile (POR 2014-2020, Axa 11).
Cadastrarea unui teren sau a unei case este necesară pentru intabulare, moment în care este eliberată o carte funciară (extras CF). Aceasta îl ajută pe proprietar să dovedească faptul că deține casa sau terenul, care sunt dimensiunile proprietății și unde se află acestea. Fără intabulare, proprietatea nu poate fi vândută. La terenurile agricole mai apare o problemă, acestea nu pot fi înscrise pentru fonduri europene sau credite.
Importanța cadastrului a fost înțeleasă încă din secolul al XIX-lea de administrația austro-ungară, pentru o mai bună taxare a proprietarilor de terenuri din imperiu. Astfel, singura soluție era o înregistrare riguroasă a acestor terenuri, pe bază de masurători, metodă de lucru ce venea din Europa apuseană, arată o sinteză a stării cadastrului din România făcută de o firmă de specialitate. În 1874 austro-ungarii au înființat Cartea Funciară, pentru toate provinciile din Imperiu. Au obținut o „bază de date fizice” care conținea atât hărți, rezultate în urma măsurătorilor și transpunerii lor grafice, cât și documente descriptive care prezintă date despre terenuri, proprietarii acestora, informații despre vanzari succesive, moșteniri, etc. În prezent, în județele din Transilvania această Carte Funciara austro-ungară este funcțională și reprezintă referința, atunci când se certifică dreptul de proprietate pentru terenuri și case.

LĂSAȚI UN MESAJ