De la 1 ianuarie 2021, piața energiei electrice s-a liberalizat complet. În 2018 a mai avut loc o liberalizare a pieței energiei electrice pentru consumatorii casnici, însă, totul a durat doar un an, deoarece în decembrie 2018 a apărut controversata ordonanță 114 care a schimbat totul. Atunci, Guvernul Dăncilă, a impus revenirea consumatorilor casnici la regimul reglementat, până în februarie 2022. A venit Guvernul Orban și a modificat OUG 114/2018, reglementând liberalizarea pieței de la 1 ianuarie 2021. De altfel, era obligat să facă acest lucru și de legislația europeană (Regulament al UE 943 din 2018). Lipsa de informare, mediatizare puțină, i-a făcut pe consumatori să nu știe încotro să se îndrepte, ce furnizor de energie electrică să își aleagă. Astfel au apărut cozi la ghișeu, nedumerire și multe întrebări fără răspuns. Aflată în această situație, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei vrea să prelungească până pe 31 martie 2021 perioada în care pot fi încheiate contracte de furnizare a energiei electrice astfel încât clienții casnici să beneficieze de prețul din oferta concurențială, potrivit unui proiect de ordin pus în dezbatere publică. Practic, asigură posibilitatea clienților casnici de a alege oferta de furnizare aplicabilă de la 1 ianuarie 2021 inclusiv până în luna martie 2021. Mai mult, noul Ministru al Energiei, Virgil Popescu, când a vorbit despre liberalizarea prețului la energie electrică, la televiziunea Digi24, a spus că Guvernul din care face parte, va interveni și va modifica legea energiei electrice şi a gazelor naturale, după data de 15 ianuarie și va stabili cum se va face liberalizarea, astfel încât toți consumatorii care au fost în regim reglementat până la 1 ianuarie 2021 și care nu au încheiat contract pe piața liberă „să intre direct pe preţul concurenţial, cel mai ieftin al furnizorului actual”.
Până atunci vă prezentăm mai jos, pașii de urmat pentru alegerea furnizorului de energie electrică:
Trebuie să întrați pe COMPARATORUL de prețuri de pe site-ul www.anre.ro, selectați ce vi se potrivește și apoi analizați fiecare ofertă. Atenție, nu toți furnizorii au oferte cu preț fix. Dacă ați selectat varianta „preț fix” și nu găsiți furnizorul la care vă gândeați, este posibil să-l găsiți la opțiunea „preț variabil”. În acest fel aveți două situații, să rămâneți la actualul furnizor sau să schimbați furnizorul.
Situația 1- să rămâneți la actualul furnizor
– Completați cererea de contract pe care o pune la dispoziție. Apoi o trimite-ți la adresa de e-mail a furnizorului, atașând și copii după documentele cerute.
În general, copiile cerute sunt:
– Actul de identitate al solicitantului
– Actul de proprietate sau alt document care să ateste dreptul de folosință asupra spațiului care face obiectul locului de consum respectiv.
Situația 2- să schimbați furnizorul
– În acest caz, în primul rând, trebuie să știți că aveți dreptul de a denunța unilateral contractul de furnizare actual. Prin intermediul furnizorului nou ales transmite-ți o notificare vechiului furnizor.
– Completați o cerere de încheiere a unui contract cu un nou furnizor, dar și o notificare privind schimbarea furnizorului. Notificarea este transmisă către noul furnizor, care are obligația să o trimită mai departe celui la care dumneavoastră renunțați. Atât cererea de încheiere a unui nou contract, cât și notificarea sunt puse la dispoziție de fiecare furnizor, când selectați ofertele prezentate pe comparatorul de prețuri.
– Trimiteți cererea și notificarea pe adresa de e-mail a noului furnizor, împreună cu copiile după documentele cerute, în primul rând: copie după actul de identitate, copie după actul de proprietate și copie după ultima factură de energie electrică.
Noul contract intră în vigoare imediat după ce încetează contractul cu vechiul furnizor.